Stanoviska Komise pro etiku ze dne 12. 09. 2007

Přítomní: Jůn, Černý, Osvaldová, Velíšek, Lipold, Bystrovová, Bílek,

Omluveni: Kruml, Jandourek

Nová podání:
* Stížnost na magazín přiložený k deníku Šíp ze dne 9. 5. 2007, kde byla otištěna reportáž s názvem Smutné noční blues – Feťáci utočí na pražské lékárny (autorka Alena Hechtová). Text doprovází fotografie, kde jsou jasně rozeznatelné osoby, nikoli celebrity, ale běžní občané, kteří jsou označeni jako feťáci a narkomani. Komise požádala redakci, aby ji informovala, jak redaktorka nebo fotograf ověřili, zda jde opravdu o narkomany (a ne o lidi nemocné, kteří si jdou pro léky) a zda dostali k publikování snímků svolení od fotografovaných. 

Redakce dosud neodpověděla.

* Stížnost na zneužití fotografie v článku "S kamerou do kina nelez" v čísle 35/2007 Týdne na str. 16. Časopis použil bez svolení fotografovaného jako ilustrační snímek o softwarovém pirátství snímek pořízený před pěti lety Robertem Sedmíkem k jinému článku, pro časopis Instinkt. Oslovený časopis Týden v dopise KPE napsal, že v popisku je uvedeno, že jde o snímek ilustrační. 

„Termín ilustrační snímek je v tuzemských médiích dlouhodobě a obecně využívaný, tedy pro čtenáře všeobecně pochopitelný. Popisek se týká strahovských kolejí - prostředí, je formulován bez vztahu k lidem na snímku. Neuvádí, že na fotografii jsou piráti. Naopak formulace „ilustrační snímek“ zdůrazňuje a čtenáři objasňuje, že redakce lidi na snímku s pirátstvím nespojuje. Lidé na snímku nejsou identifikováni, nikde v textu nejsou uváděni v souvislosti s projevem pirátství, vůbec se o nich nepíše. O reakcích i osobních pocitech souvisejících s uveřejněnými texty a snímky v redakci přemýšlíme, vnímáme je. Považujeme to za samozřejmost.“

Komise pro etiku se nicméně domnívá, že bez ohledu na vysvětlující popisky je zveřejnění takové fotografie přinejmenším nevhodné. Stěžovatel právem namítá, proč by měla být kauza pirátství ilustrována právě jeho fotografií u počítače. V podobných případech lze zakoupit ilustrační foto z databáze profimedia. To měla také redakce udělat.

* Stížnost na novináře LN L. Palatu, že jeho cestu do Malajsie financovala místní vláda s tím, že pozvaní novináři se zaměří pouze na festival Colours of Malaysia a cestovní ruch. Velvyslanectví dovozuje, že pokud chtěl L. Palata kritizovat místní poměry, neměl si nechat cestu platit. Přišlo vyjádření šéfredaktora LN, který považuje články L. Palaty za korektní. KPE se a) dotáže L. Palaty, jak probíhalo jednání s velvyslanectvím b) upozorňuje novináře, že pokud už přijmou pozvání nějaké instituce, neměli by přistupovat na žádné dohody o tom, jak budou v článcích psát. Snižují tak důvěryhodnost žurnalistického stavu.

* Podnět Pavla France na Pátek Lidových novin: přišlo vyjádření redakce. Podle informací již byl dán prostor stěžovateli k vyjádření opačného názoru. Stěžovatel bude dotázán, zda k tomu skutečně došlo.

*Stížnost na reportáž v pořadu Události 21. 5. 2007. Redaktor Tomáš Vlach nahrával bez vědomí zpovídaného jejich telefonický rozhovor, který pak s jeho jménem zveřejnil. Navíc byly v pořadu uvedeny nepravdivé údaje, které byly později opraveny (dne 1.7.2007). Nicméně nebyly zařazeny na stejné místo, jako původní materiál. Původní reportáž byla uveřejněna jako první, oprava jako poslední informace. Komise zaslala stěžovateli rozklad k nahrávání telefonických rozhovorů, který už několikrát publikovala. Co se týče opravy (práva na odpověď), v tiskovém zákoně je následující pasáž:                                      

§ 5a Odpověď

     (1) Jestliže bylo v rozhlasovém nebo televizním vysílání

uveřejněno sdělení obsahující skutkové tvrzení, které se dotýká

cti, důstojnosti nebo soukromí určité fyzické osoby, anebo jména

nebo dobré pověsti určité právnické osoby, má tato osoba právo

požadovat na provozovateli uveřejnění odpovědi. Provozovatel je

povinen na žádost této osoby odpověď uveřejnit.

§ 5d Podmínky uveřejnění odpovědi a dodatečného sdělení

 (1) Odpověď nebo dodatečné sdělení je provozovatel povinen

uveřejnit

a) ve stejném pořadu, v němž bylo uveřejněno napadené sdělení,

   a nebude-li to možné, ve stejně hodnotném vysílacím čase,

   v jakém bylo uveřejněno napadené sdělení, a to takovým

   způsobem, aby nové sdělení bylo formou rovnocenné a rozsahem

   přiměřené napadenému sdělení,

b) s výslovným označením "odpověď " nebo "dodatečné sdělení",

c) na vlastní náklady,

d) v témže jazyce, ve kterém bylo uveřejněno napadené sdělení,

e) s uvedením jména a příjmení nebo názvu osoby, která

   o uveřejnění odpovědi nebo dodatečného sdělení žádá, jestliže

   tato osoba takový požadavek uplatnila.

     (2) Provozovatel je povinen odpověď nebo dodatečné sdělení

uveřejnit do 8 dnů od doručení žádosti o uveřejnění odpovědi nebo

dodatečného sdělení.

Komise ovšem nemá v tomto ohledu žádnou pravomoc, jde o právní spor.

K nahrávání telefonických rozhovorů novináři: novinář by se v telefonu vždy měl představit, aby dotazovaný věděl, že jedná s redaktorem média.

* Několik podání na různá média – vysílání Televizních novin na NOVĚ 15. 8. 2007, 

 MF DNES – popravy v Íránu s drastickými záběry s dotazem, zda nebyl porušen etický kodex nebo hranice novinářské etiky. Komise odkazuje na svůj již publikovaný výrok, že pokud drastické záběry neslouží jako důkaz, že byl popraven nebo zemřel představitel despotického režimu, měla by se média podobných fotografií vyvarovat.

*Stížnost na článek publikovaný na serveru Novinky „Je vegetariánská strava v  těhotenství škodlivá?“ z 5. 5. 2007 na http://www.novinky.cz/zena/zdrav/je-vegetarianska-strava-v-tehotenstvi-skodliva-_114530_f1d09.html. Stěžovatel se domnívá, že článek uvádí zavádějící informace. Redakce byla požádána o vyjádření, které přišlo obratem. Redakce konstatuje, že původní článek stáhla, na webu je umístěn jiný, ke kterému žádné výhrady nebyly. Tím komise považuje případ za vyřešený. 

* Stížnost na porušování etického kodexu a zákonů ČR ze strany serveru: www. atlas.cz 
Podle stěžovatele zde dochází k narušení mravní výchovy mládeže a dětí tím, že na www.atlas jsou bez omezení k dispozici různé pornografické záběry. 
Podle stěžovatele jsou prostřednictvím www.atlas vykrádána umělecká díla a autorská práva, kupř. z programu České televize. Komise se na server obrátila dopisem, nicméně upozorňuje, že porušování zákonů je třeba řešit právní cestou. Server odpověděl obratem a žádá o konkretizaci stížnosti. Stěžovatel bude ke konkretizaci vyzván.

*Stížnost na chování Karla Chlumce. Ke stížnosti byl připojen internetový odkaz, kde měly být podrobnosti. Zástupci komise se s webem seznámili a konstatují, že jde o podnět evidentně xenofobní, server patří nacionalistům. O tom svědčí i další na stránce umístěné články. Krom toho texty obsahují řadu vulgarizmů. Z obou uvedených důvodů komise podnět nepřijímá. 

* Stížnost na článek v Sokolovském deníku ze dne 14.7. 2007, kde byl zveřejněn rozhovor redaktora Šujana se starostou Lokte p. Hlavsou. Otázka: „Kam chodíte na kafe“ - starosta podle stěžovatele dělal reklamu kavárně svojí ženy a jedné místní restauraci. Stěžovatel upozorňuje na rozpor s etickým kodexem novináře, ve kterém se říká: nezneužívat povolání novináře k činnosti reklamního pracovníka a nepřijímat žádnou odměnu přímou nebo nepřímou od zájemců o reklamu, odmítnout podílet se na publikování skryté reklamy. Redakce byla požádána o vyjádření.
Dořešená a řešená podání:

*Stížnost na MFDNES – článek o skupině Tokio Hotel. Stěžovatel byl mailem požádán o konkretizaci, žádný materiál nebyl přiložen, ani blíže označen. Není jasné, zda jde o zpravodajství nebo publicistiku a o MFD nebo idnes. Pak teprve může být požádána příslušná redakce o vyjádření. Jeho vyjádření nepřišlo.

*Stížnost na ČT24, která v době přímého přenosu z příletu amerického prezidenta bezprostředně před přistáním vysílala přehledy a popisy všech vražd a zavražděných amerických prezidentů. Autor stížnosti vysílání považuje za neetické, nedůstojné a neodpovídající principům slušnosti. Bylo vyžádáno stanovisko redakce, odpověděl Mgr. Šámal a žádal upřesnění stížnosti. Předsedkyně KPE ho o vyjádření opět požádala a doplnila údaje. Stanovisko zatím nepřišlo.

* Stížnost Klubu psychotroniky a UFO, o.s. na Magazín Práva. Novinář Leoš Kyša nejprve žádal o spolupráci a pak podle stěžovatele nedal materiál k autorizaci, jak slíbil, a ve svém článku činnost klubu zesměšnil. Redakce Magazínu Práva i novinář zaslali vyjádření, se kterými bude seznámen stěžovatel. Případ je velmi složitý a stojí proti sobě dvě tvrzení.

* Stížnost na relaci televize Nova Televizní noviny ze dne 26. 5. 2007, kde uvedl reportér Jiří Borovec ve zpravodajské informaci, že se demonstrace iniciativy Ne základnám účastnilo jen několik set lidí. Autor stížnosti tvrdí, že údaj byl zkreslen. Redakce NOVY byla požádána o stanovisko. Zatím není k dispozici, bude urgováno.

* Stížnost MUDr. Podivínského na Svitavský deník, kde redaktorka v článku nazvala lékaře mafií bílých plášťů. Nicméně v podání nebylo uvedeno, kdy článek vyšel. Stížnost byla zaslána k vyjádření příslušnému deníku.Vyjádření zatím nepřišlo, bude urgováno.

* Stížnost JUDr. Motejla na Brněnský deník, článek Kauza Anička: nátlak úřadů. JUDr. Motejl uvádí, že se případem nezabýval a nezabývá a veřejnost je tak uváděna v omyl. Přišlo velmi korektní stanovisko redakce a kopie dopisu pro JUDr. Motejla. Kancelář ombudsmana bude dotázána, zda jí vyjádření stačí.

* Stížnost na Divadelní noviny – podle stěžovatelů byly redakcí porušeny zásahem do rozhovoru principy novinářské etiky. Redakce byla dotázána dopisem. Komise měla k dispozici jak text, tak korespondenci autorů a redakce. Vyjádření KPE ke stížnosti Aleše Knappa a Nadi Johanové, autorů rozhovoru s bonnským choreografem Johanem Kresnikem uveřejněného v Divadelních novinách je následující:
Porovnáním původního textu rozhovoru a verze, jež byla pod titulkem Na scéně můžu sekat hlavy komu chci zveřejněna, lze jednoznačně konstatovat, že autoři si stěžují oprávněně. Zásahy redakce, resp. redaktora Vladimíra Hulce do textu přesáhly běžné redigování. Jím se rozumí drobné stylistické úpravy, například zpřesnění formulací, vypuštění slov či informací, pokud se opakují, zčeštění, je-li ho třeba, oprava nepřesností nebo věcných chyb. V redakčním zpracování je zvykem také škrtat, je-li méně prostoru, u zásadních materiálů ovšem vždy po dohodě s autorem. Rozhodně je nepřípustné měnit smysl formulací myšlenek vyjádřených v odpovědích zpovídaného, nebo dokonce v přímé řeči jeho odpovědi doplňovat.


Obojího se redaktor opakovaně dopustil. Přitom nepomohl k lepšímu vyjádření, spíše „domýšlel“ to, co choreograf řekl pregnantně a jednoznačně. V této při nejde o škrty, jež byly, patrně z prostorových důvodů, učiněny, ale naopak o dodatky a doplnění, která zpovídaný nevyslovil. Taková praxe je nepřípustná. Těžko ji bude redakce hodnověrně vysvětlovat v dodatečné zprávě, kterou nabízí.


Redaktorův zlehčující tón v e-mailové komunikaci, která dokazuje, že autoři opakovaně žádali o zaslání konečné verze ještě před vytištěním, je nevhodný a uhýbavý a šéfredaktorova odpověď na stížnost problém bagatelizuje. Což je rovněž nepřijatelné.

* Úřad Rady pro rozhlasové a televizní vysílání – postoupení žádosti Policie ČR (vyjádření k etičnosti televizního štábu natáčení v základní škole v souvislosti s případem znásilnění nezletilé). Komise musí nejprve materiál prostudovat a pak přijme závěry. Policii ČR zaslala předsedkyně KPE dopis, kde vysvětluje, že se s materiálem musí nejprve seznámit členové komise. CD nebylo možné si přehrát, bude zkopírováno a posláno členům. 

* Stížnost na časopis Květy, kde byl uveřejněn snímek z webových stránek  Schwarzenberského plavebního kanálu (folklorní sdružení Libín- Prachatice). Komise obdržela dopis šéfredaktora Květů, kde uvádí, že rubriku připravuje externista a uznává, že došlo k pochybení. Podle dopisu šéfredaktora by se měla redakce se stěžovatelem vyrovnat dle konzultace s jejich právním oddělením. Stěžovatel byl s vyjádřením seznámen mailem. 

* Stížnost na deník AHA – titulek Tady prodávají prošlé potraviny! ze dne 20. 3. 2007, autor zkratka (gol), strana 6. V článku je následující text: „Pracovníci České zemědělské a potravinářské inspekce jsou ale zděšeni. Obchod totiž nesplňuje základní pravidla pro prodej potravin s prošlou lhůtou trvanlivosti.“ Stěžovatel uvádí: pracovníci ČZPI zděšeni nejsou, protože o tomto obchodě vědí min. 3 roky co existuje a pravidelně zde provádějí kontroly. Celá řada těchto kontrol proběhla bez závad (poslední před cca 14-ti dny), výjimečně byla zjištěna naprosto bagatelní pochybení, která ani nebyla ze strany ČZPI sankcionována. Je naprosto jasně prokazatelné, že uvedená prodejna SPLŇUJE příslušná pravidla.“ Považuje zveřejňování takto zásadně mylných informací za hrubé porušení novinářské etiky. Náhrada škody způsobené poklesem tržeb bude podle jeho sdělení předmětem dalších žalob. Komise doporučuje, aby stěžovatel požádal o právo na odpověď. Deníku byl zaslán dopis se žádostí o vyjádření. Odpověď zatím nepřišla. Bude urgováno

* ČT – pořad NA STOPĚ – stížnost vdovy po zavražděném šéfovi pražského podsvětí, že utrpěla šok ze záběrů v živém vysílání. Bude vyžádáno stanovisko redakce dopisem nebo mailem.

* Stížnost Lukáše Bicana na reportáž TV Nova o serveru www.zpovednice.cz. Autor se reportáží cítí poškozen a upozorňuje na to, že byla zkreslená. Kolega Kruml o případu referoval, bude ještě znovu urgováno.

* Stížnost na Liberecký deník, kde byl na počátku dubna zpracován a 11. dubna 2006 otištěn článek Tomáše Lánského o zubní laboratoři. Redaktor dostal informace a možnost fotografovat v laboratoři za podmínky, že článek autorizuje. Tuto dohodu porušil. Článek byl údajně plný nepřesností. Totéž se opakovalo ještě jednou v září. Stěžovatelům slíbila redakce zveřejnění jejich vyjádření, ale neudělala to. Reakci redakce se marně pokouší KPE zjistit prostřednictvím pobočky SNČR. Bude opět urgováno.

Další schůze komise se bude konat ve středu 10. října  2007 -  v 18 hodin na obvyklém místě.

Zapsala Barbora Osvaldová

PAGE  
4

